3 november 2006

Verkiezingen

Het is bijna zover. 22 november mag heel 18+ Nederland zich naar de stemlocaties begeven.
Ik vind het wederom verwarrend. Campagne voerend Den Haag, doet dat niet zoals ik het zou willen. Ik wil vooral duidelijkheid. Ik wil weten waarvóor ik stem én waartégen ik stem als ik een bepaalde partij kies. Dat is me natuurlijk wel globaal duidelijk. Ik snap het verschil tussen links en rechts. Maar verder? De nu al eindeloze strijd tussen Bos en Balkenende vermoeit me. De details vliegen in het rond, terwijl de grote lijnen onaangeroerd blijven liggen. Ze gedragen zich alsof ze volledig recht tegenover elkaar staan, maar dat is onzin. Op veel vlakken geven ze elkaar ook gelijk. Maar omdat die verkiezingen van over twee en een halve week al die lijsttrekkers een injectie media-geilheid hebben gegeven, doen ze momenteel alles om haantje de voorste te zijn en verschijnen ze overal waar maar plek voor ze is, waardoor de hele essentie van campagne voeren naar mijn idee verdwijnt. Misschien is dit wel campagne voeren anno 2006 hoor. Misschien kan ik de veranderingen gewoon niet bijhouden. Maar ik denk niet dat ik daar de enige in ben.
Vanavond is er wéer zo'n debat. Zou Balkenende weer gaan beweren dat Bos 'draait'? Spannend hoor... *zucht*


Ik snap ook wel dat het minister-president-schap de oorzaak is van al het gedoe. Maar in feite zou dat de verkiezingen niet moeten beïnvloeden. Wij gaan straks stemmen om een tweede kamer te vormen. En dat daaruit een (eventueel nieuwe) minister president komt, dat zou ik bijna bijzaak willen noemen. De debatten tussen die twee B's overschaduwen al het andere wat zich in de politieke wereld in dit land afspeelt, het lijkt immers op sommige momenten alsof we maar twee partijen hebben om tussen te kiezen, en dat is zonde. Meer dan zonde zelfs, want het bepaalt de komende vier jaar in dit land. Vier belangrijke jaren ook. Jaren waarin we de economie stijgend willen houden en jaren waarin we zullen moeten vechten tegen natuurgeweld waarvan we eigenlijk zelf de dader zijn.


Ik ben overigens ook benieuwd naar al die stemwijzers op internet. Hoe neutraal zijn die? Of zouden ze stiekem gesponsord worden?

7 opmerkingen:

reginarosa zei

Ik ben het helemaal met je eens. Ik weet niet wat ik er nog meer aan toe kan voegen ;-)

Anoniem zei

Maar ondertussen heb ik dus echt echt echt geen idee van wat ik ga stemmen..

reginarosa zei

Dat lijkt me echt lastig, Debby. Ik besef hoe een groot voordeel het is om daar wel zeker van te zijn, al heeft 'mijn partij' me wel een beetje doen twijfelen door een verandering van koers, maar door gebrek aan een - voor mij- redelijk alternatief, is mijn vertrouwen nog groot genoeg om achter de partij te blijven staan. Dan alleen nog de naam bij de partij, maar daar was ik ook al heel snel uit. Veel succes, anyway! Heb je al een idee hoe je erachter gaat komen?

Anoniem zei

Ik heb de stemwijzer en het kieskompas gedaan, de uitslagen waren compleet tegenovergesteld aan elkaar (terwijl mijn mening mbt de onderwerpen niet is veranderd) dus daarop vertrouwen doe ik liever niet. Ik denk dat ik me maar eens goed ga verdiepen in een aantal dingen, en dan hoop ik dat het me wat duidelijkheid verschaft.

reginarosa zei

Veel succes! (en hopelijk ook een beetje plezier, of is dat wishful thinking van mijn kant?)

Nathalie zei

Plezier is misschien wishful thinking (voor mij dan), maar interessant vind ik het wel allemaal.
Ik vind het heel mooi hoe jij zo duidelijk weet welke partij je aanhangt, en wat voor idealen je hebt. Ik vind vanalles hoor, meningen genoeg, maar te onsamenhangend om een partijprogramma te overlappen.
Ik zou graag zo idealistisch als Bos willen zijn, maar dat ben ik niet. Naar mijn idee leeft hij in een sprookjeswereld, hij wil uit alle mensen het goeds tevoorschijn toveren, maar dat is te naïef naar mijn mening. Ik geloof er meer in dat je het slechte moet onderdrukken.
Of dat te negatief is? Vast wel. Ik impliceer daarmee namelijk dat ik mensen 'slecht' vind en daar druipt de negativiteit natuurlijk vanaf. Toch.. als ik om me heen kijk, in een bredere straal dan ik met het blote oog kan zien, is er zoveel wat niet klopt in dit land, dat kan je niet belonend oplossen, zoals Bos wil. Straffen, op een constructieve manier natuurlijk, lijkt mij beter.

Ik stem liever op iemand die reëel om zich heen kijkt, dan door een gekleurde bril.

reginarosa zei

Naat, ik hoop dat je een partij en persoon vindt die daarop aansluit. Er zullen vast wel mensen zijn, ook in de politiek, die die mening met je delen :)

Ik val denk ik wel in jouw catagorie van naïviteit. Ik leef ook op mijn idealen en ga er ook vanuit (en ik zie dat ook wél om me heen, los van de dingen die ik niet vind kloppen) dat in elk mens wat goeds zit en dat je dat kan stimuleren. Op die manier zie ik ook graag dat de politiek bedreven wordt. We verschillen dus van mening/visie wat dat betreft. Ik weet niet of dat van jou negatief is of dat van mij naïef. Het is een houding waar vanuit je de wereld om je heen ziet, of je daar nou een oordeel aan plakt of niet. 'T giet zoals 't giet, je ziet dingen zoals je je ziet en daar is naar mijn mening helemaal niks mis mee :) Ik hoop dat je iets vindt waar je je goed genoeg bij voelt aansluiten, want helemaal onvoorwaardelijk achter een partij of persoon staan, kan denk ik niemand. Het is de kunst datgene te vinden wat het meest bij je aansluit. Succes!